piątek , 29 marzec 2024

Dzień Otwarty w toruńskiej zajezdni tramwajowej – 17.05.2014 r.

W ramach obchodów tegorocznej edycji Europejskiej Nocy Muzeów, dnia 17 maja 2014 r. odbył się Dzień Otwarty w zajezdni tramwajowej przy ul. Sienkiewicza 24/26 w Toruniu. Na przybyłych gości czekały komunikacyjne atrakcje, wśród których jedną z nich była możliwość obejrzenia z bliska zabytkowego Jelcza 120MM/1.

Ze względu na spore zainteresowanie imprezą ze strony mieszkańców Torunia, zwiedzanie zajezdni tramwajowej zaplanowano w dwóch turach o godzinie 10:00 i 12:30. Wejście na teren obiektu umożliwiało posiadanie wejściówki, którą pobierało się bezpośrednio u dyspozytora. Ich liczba była ograniczona. Mimo porannej pory, blisko sto osób (głównie rodziny z dziećmi) stawiło się przy zajezdni na ul. Sienkiewicza, by aktywnie wziąć udział w Dniu Otwartym.

Po uroczystym otwarciu wydarzenia, zwiedzający udali się do głównej hali remontowej. W jej wnętrzu stacjonowało 8 wagonów typu Konstal 805Na: składy #268+#269, #223+#224, #258+259 oraz #212 (podobno najstarsza 805-ka w MZK Toruń, rocznik 1980) i „żelazko” o numerze taborowym #239. Obok nich znajdowało się kilka wózków, czekających na naprawę bieżącą. Oprócz możliwości objęcia sterów wybranego pojazdu szynowego, nie lada atrakcją dla każdej osoby, bez względu na wiek, była wycieczka po kanałach remontowych. Obejrzenie tramwaju od spodu wywoływało u wielu osób sporo emocji i trzeba przyznać, że było to niecodzienne doświadczenie.

Również dla przybyłych gości udostępniono do zwiedzania kolejny fragment hali remontowej, gdzie trwają w chwili obecnej modernizacje dwóch 805-tek. Z kolei dla miłośników historii, w piwnicy budynku głównego zajezdni otwarto wrota Izby Pamięci. Na co dzień funkcjonuje tu muzeum, którego myślą przewodnią jest slogan „Ocalić od zapomnienia … tramwaje toruńskie”. Liczba eksponatów, jak i przedział czasowy, z którego one pochodzą, naprawdę może wprawiać w zaskoczenie. Znajdują się tu bowiem np. przedwojenne tablice tramwajowe, kawałki szyn, nastawniki, maszyny kalkulacyjne i niemalże wszystko, co jest związane z historią tramwajów w Toruniu.

Kustosz muzeum oprowadzała zwiedzających po zakamarkach Izby Pamięci, opowiadając z dużą dozą ekscytacji o pochodzeniu i sposobów wykorzystywania w praktyce poszczególnych eksponatów. Każdy, kto chciał, mógł osobiście przekonać się, jak ciężko było za dawnych czasów poruszać dźwignią nastawnika. Szczególną uwagę skupiał pierwszy komputer używany w MZK Toruń – Amstrad PCW8512. Był on wykorzystywany do planowania ruchu, a na firmowej drukarce tworzono wydruki tras dla poszczególnych kierowców. Sprzęt zachował się w świetnej kondycji, aczkolwiek do dnia dzisiejszego prawdopodobnie nie przetrwało używane na nim oprogramowanie.

Kolejną atrakcją Dnia Otwartego w toruńskiej zajezdni tramwajowej było zwiedzanie zabytkowego Jelcza 120MM/1 #413. Ów pojazd na co dzień nie stacjonuje przy ul. Sienkiewicza, został tutaj sprowadzony i udostępniony w formie niespodzianki. Zabrakło jednak okolicznościowego przejazdu, na pocieszenie pozostała możliwość zajęcia miejsca na jednym z miękkich siedzeń pokrytych dermą. Z informacji udzielonych przez kierowcę pilnującego zabytku wynika, że Jelcz na co dzień przeznaczony jest na wynajem, jednakże sporadycznie (ze względu na braki taborowe) pojawia się w obsłudze liniowej.

W międzyczasie odbył się konkurs wiedzy na temat zajezdni tramwajowej, a na koniec Dnia Otwartego wśród uczestników wydarzenia wylosowano dwie nagrody, ufundowane przez Cafe Molus i Bank PEKAO. Były nimi tort i zaproszenie na kolację do restauracji. Odbyły się także dwa przejazdy turystyczną N-ką #100, cieszące się niebywałą popularnością. Krótka podróż ulicami Torunia w zatłoczonym wagonie nie należała jednak do wysoce komfortowych, szczególnie ze względu na fakt, iż widoczność ograniczały zielone zasłony, zawieszone nad wszystkimi oknami.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć z obchodów Dnia Otwartego w zajezdni tramwajowej MZK Toruń przy ul. Sienkiewicza.

Dzień otwarty w toruńskiej zajezdni tramwajowej – galeria zdjęć:


V-12/Tropyx
Szczecin, 21.05.2014 r.