wtorek , 26 Wrzesień 2017

Szczecińska Nocka 2012 z udziałem składu 105N #720+#701

W nocy z 1 na 2 września 2012 r. odbył się nocny przejazd liniowo-historycznym składem wagonów 105N #720+#701 po większości tras szczecińskiej sieci tramwajowej. Organizatorem imprezy (dostępnej dla każdego pełnoletniego i niepełnoletniego z opiekunem, po uprzedniej rejestracji drogą poczty elektronicznej) było Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Punkt startowy przejazdu stanowiła zajezdnia tramwajowa Pogodno, zlokalizowana przy ul. Wojska Polskiego. Stamtąd tuż po godzinie 23:00 pojazd szynowy wyruszył w kierunku pętli przy jeziorze Głębokie, a następnie w stronę Centrum. Po drodze liczne grono uczestników imprezy (cieszącej się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców miasta) mogło przez chwilę obserwować akcję ratunkową straży pożarnej, wezwanej do pożaru jednego z budynków mieszkalnych.

Pierwszy fotostop miał miejsce na przystanku „Plac Tobrucki” w kierunku Dworca Głównego PKP. Wzbogacona o tablice informujące o jubileuszu 115-lecia eksploatacji tramwaju elektrycznego w Szczecinie 105-tka stała się obiektem fotografowania większości uczestników imprezy. Po kolejnych dziesięciu minutach skład dotarł na pętlę „Pomorzany”, gdzie na wysokości przystanku dla wysiadających odbył się drugi w kolejności fotostop.

Konstal 105N #720+#701 na przystanku „Plac Tobrucki”.
Przystanek dla wysiadających na pętli „Pomorzany”.

 

Następnie uczestnicy spotkania dotarli do Placu Kościuszki, gdzie doszło do przymusowego postoju, związanego z potrzebą oczyszczenia mocno zabrudzonego „prawoskrętu” (na co dzień nieeksploatowanego liniowo). Niektórzy korzystając z okazji porwali aparaty fotograficzne w dłonie i uwiecznili tę chwilę na kilku zdjęciach.

Imprezowy tramwaj oczekuje na zezwolenie na skręt w prawo na Placu Kościuszki.

 

Kolejnym (planowanym) punktem zatrzymania była pętla przy Stoczni Szczecińskiej. Tramwaj dotarł do tego miejsca, skręcając w lewo na Bramie Portowej (co również było niecodziennym wydarzeniem), a następnie kierując się w stronę ul. Parkowej (przy ponownym wykorzystaniu nieużywanego „prawoskrętu” na Placu Rodła). Specjalnie na potrzeby fotostopu, na czele pierwszego wagonu pojawiły się tablice linii nr 4 (nie do końca pasujące do przystanku, przy którym nastąpił postój), a dodatkowo dzięki ofiarności jednego z miłośników, tył pojazdu szynowego wzbogacił się o wiekową tabliczkę autobusową o numerze 58.

„Czwórki” przy Stoczni Szczecińskiej na co dzień nie uświadczysz.
Komunikacyjne ciekawostki – tylko na przejazdach specjalnych!

 

Po kilku minutach spora grupka uczestników przejazdu wykonywała serię zdjęć imprezowego składu tuż przy budynku Enei na ul. Malczewskiego. Kolejny fotostop odbył się na ul. Energetyków. 105-tka została wówczas precyzyjnie ustawiona na tle tymczasowej hali szczecińskiej Opery. Przejeżdżające w tym samym czasie samochody zwalniały, zapewne ze względu na obawę ich kierowców, że mogą mieć do czynienia z niespodziewaną kontrolą z udziałem policyjnego radaru.

Stosunkowo dobre oświetlenie przy ul. Malczewskiego pozwoliło na udane ujęcie imprezowego składu.
Jakby ktoś nie wiedział – w tle stoi tymczasowa hala Opery. 😉

 

Następny postój odbył się na przystanku przy ul. Merkatora. Uczestnicy imprezy wspięli się na nową kładkę dla pieszych i wykonywali zdjęcia tramwajowi, stojącemu kilkadziesiąt metrów dalej. Po wykonaniu kółeczka na Basenie Górniczym skład udał się trasą „ósemki” aż na pętlę „Gumieńce”. Przy okazji kolejnego fotostopu, można było podziwiać wiszący na przystanku nowiusieńki rozkład jazdy powracającej po dwudziestu latach linii tramwajowej nr 10.

Uczestnicy imprezy wykonują zdjęcia na kładce przy ul. Merkatora.
Konstal 105N #720+#701 na pętli Gumieńce.

 

Tuż przed godziną drugą w nocy imprezowy tramwaj dotarł do centrum miasta. Na wysokości nowo wybudowanego biurowca na Bramie Portowej, komunikacyjny zabytek pozował dumnie kilkunastu osobom do artystycznych fotografii. Wyjątkową chwilą (której niestety nie udało się uwiecznić), był nieoczekiwany przejazd ostatniego w Szczecinie Jelcza #1410 (ku zdziwieniu wielu osób) ulicą Wyszyńskiego.

Klasyka kontra nowoczesność, czyli 105-tka na tle jednego z dwóch biurowców na Bramie Portowej.

 

Kolejny fotostop miał miejsce na Dworcu Niebuszewo. Doszło wówczas do zabawnej sytuacji, w której jeden z najmłodszych uczestników imprezy przez dłuższy czas nieświadomie krążył z telefonem w dłoni wokół pierwszego wagonu składu, wykonując zdjęcia z bardzo bliskiej perspektywy. Grupa osób z aparatami i statywami stojąca nieopodal, przyjęła ten fakt ze spokojem i cierpliwością. Z kolei bardziej rozrywkowi pasażerowie zainteresowali się stojącym nieopodal Toi Toi’em.

Pętla „Dworzec Niebuszewo”.

 

Z Niebuszewa 105-tka udała się w kierunku ul. Potulickiej. W tym miejscu odbyły się dwa fotostopy: na pętli i zabytkowej (wspomnianej przed chwilą) brukowanej drodze. Następnie imprezowy tramwaj dotarł o godzinie 3:30 aż na Krzekowo, gdzie dodatkową atrakcją fotograficzną stały się trzy autobusy nocne (w tym #1202 na linii 529).

105-tka na pętli „Potulicka”.
Uczestnicy spotkania, nieco zmęczeni. O drugiej w nocy frekwencja zmniejszyła się o około 1/3.
Zabytkowe klimaty ul. Potulickiej. Oby bruk nie został przykryty asfaltem po remoncie.

 

Ostatni punkt programu Szczecińskiej Nocki 2012 pokrywał się z połączeniem trasy linii nr 5 (do byłego Placu Sprzymierzonych) oraz nr 9 (aż do Głębokiego). Na pętli wykonano pamiątkowe, grupowe zdjęcie z uczestnikami wydarzenia, a następnie większość osób udała się na pobliską polanę, by uczcić udaną imprezę przy ognisku. 105-tka z kolei udała się na zasłużony odpoczynek do zajezdni Pogodno.

Krzekowo – pętla.
Każdy fotostop odbywał się pod czujnym okiem tzw. opiekunów.
Liniowo-historyczny Konstal 105N #720+#701 na pętli „Głębokie”.

 

Szczecińska Nocka 2012 w pigułce!


W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować organizatorom przejazdu (w szczególności Konradowi Stachurze) za pozytywną inicjatywę związaną z nocnym przejazdem tramwajem po różnych zakątkach Szczecina. Pozdrowienia należą się również wszystkim miłośnikom, a w szczególności Ferrix’owi, Jackowi, Pawłowi, Maciejowi, Łukaszowi i Sebastianowi. Do zobaczenia na kolejnej imprezie o podobnych klimatach!

Trasa imprezy: zajezdna Pogodno – Głębokie – Brama Portowa – Plac Tobrucki (fotostop) – Dworzec Główny – Pomorzany (fotostop) – Plac Kościuszki (fotostop) – Brama Portowa – Plac Rodła – Stocznia Szczecińska (fotostop) – Malczewskiego (fotostop) – Energetyków (fotostop) – Merkatora (fotostop) – Basen Górniczy – Plac Kościuszki – Gumieńce (fotostop) – Brama Portowa (fotostop) – Dworzec Niebuszewo (fotostop) – Sowińskiego – Potulicka (fotostop x2) – Plac Rodła – Krzekowo (fotostop) – Wawrzyniaka – Głębokie (fotostop) – zajezdnia Pogodno.

Szczecińska Nocka 2012 – galeria zdjęć:


V-12/Tropyx
Szczecin, 12.09.2012 r.

Sprawdź również

Dzień Otwarty Zajezdni Tramwajowej Pogodno i przejazd „Wesołym Elektrykiem” – 22.09.2012 r. w Szczecinie

W ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, 22 września 2012 r. w szczecińskiej Zajezdni Tramwajowej …

Dzień otwarty w zajezdni SPA Klonowica 16.06.2012 r.

Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” po raz kolejny ugościło mieszkańców Szczecina na terenie swojej zajezdni. Atrakcji …

30-lecie eksploatacji Ikarusów w Poznaniu – 8.10.2011 r.

Ikarusy przez dziesiątki lat dominowały na ulicach Poznania, Szczecina, Warszawy, Katowic i wielu innych mniejszych …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *